Algemene voorwaarden

Pieter Heykoop, wonende te Yerseke


Artikel 1. Definities
1. Onder “afnemer” wordt in deze voorwaarden verstaan: iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon aan wie Pieter Heykoop een aanbieding of een levering doet, alsmede diens rechtsopvolgers.
2. Onder “producten” wordt in deze voorwaarden verstaan: compact disques (cd’s), en andere data en informatiedragers alsmede bladmuziek.


Artikel 2. Toepasselijkheid
1. Deze voorwaarden gelden voor bestelling die een afnemer bij Pieter Heykoop doet, al dan niet via internet, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk is afgeweken. Afwijkingen
en/of aanvullingen dienen uitdrukkelijk schriftelijk vooraf met Pieter Heykoop te zijn overeengekomen.
2. Indien er voor zover een (deel van) enige bepaling van deze algemene voorwaarden niet van toepassing, of bij latere rechterlijke uitspraak nietig/vernietigbaar mocht worden geoordeeld, zal slechts de (of: het gedeelte van de) desbetreffende bepaling als niet overeengekomen worden beschouwd, maar zullen deze algemene voorwaarden volledig van toepassing blijven.


Artikel 3. Offertes en totstandkoming van overeenkomsten
1. Alle door Pieter Heykoop gedane aanbiedingen, offertes en prijsopgaven zijn vrijblijvend. Pieter Heykoop behoudt zich het recht voor om prijzen te wijzigingen en fouten in de offertes te herstellen.
2. Een overeenkomst komt eerst tot stand indien Pieter Heykoop de opdracht of bestelling schriftelijk, per fax of per e-mail heeft bevestigd dan wel doordat Pieter Heykoop met de uitvoering van de
opdracht of bestelling is begonnen.
3. Wijzigingen van een overeenkomst gelden slechts indien zij schriftelijk, per fax of per e-mail zijn vastgelegd en hebben alleen betrekking op de betreffende overeenkomst.
4. Pieter Heykoop behoudt zich het recht voor om zonder opgave van redenen een opdracht of bestelling niet te accepteren of uitsluitend te accepteren onder de voorwaarde dat de betaling van de factuur bij vooruitbetaling geschiedt.


Artikel 4. Levering
1. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, geschiedt levering door een door Pieter Heykoop te bepalen wijze. Vanaf het moment van levering worden de zaken door de afnemer gehouden voor zijn rekening en risico.
2. De afnemer is verplicht de gekochte zaken af te nemen op het moment waarop deze hem worden bezorgd dan wel op het moment waarop deze volgens de overeenkomst aan hem ter beschikking worden gesteld. Indien de afnemer de afname weigert of nalatig is met het verstrekken van informatie of instructies, noodzakelijk voor de levering dan is hij zonder nadere ingebrekestelling in verzuim. De producten zullen in dat geval worden opgeslagen voor rekening en risico van de afnemer. De afnemer zal in dat geval, naast de overeengekomen som, alle aanvullende kosten, waaronder in ieder geval opslagkosten, verschuldigd zijn.


Artikel 5. Levertijd
Een overeengekomen levertijd wordt geacht bij benadering te zijn gegeven. Deze is gebaseerd op de ten tijde van het sluiten van de overeenkomst geldende omstandigheden. Overschrijding van een levertijd geeft de afnemer geen recht op schadevergoeding, ontbinding van de overeenkomst of enige ander actie jegens Pieter Heykoop. Bij niet-tijdige aflevering dient de afnemer Pieter Heykoop schriftelijk in gebreke te stellen.


Artikel 6. Deelleveringen
Het is Pieter Heykoop toegestaan verkochte zaken in gedeelten te leveren. Indien de zaken in gedeelten worden geleverd, is Pieter Heykoop bevoegd elk gedeelte afzonderlijk te factureren.


Artikel 7. Klachttermijnen
1. De afnemer dient de gekochte zaken bij aflevering – of zo spoedig daarna als mogelijk- te (laten) onderzoeken. Hierbij dient de afnemer na te gaan of de geleverde producten aan de overeenkomst beantwoorde, te weten:
- of de juiste zaken zijn geleverd;
- of de afgeleverde zaken wat betreft kwantiteit overeenstemmen met het overeengekomene;
- of de afgeleverde zaken voldoen aan de overeengekomen kwaliteitseisen of –indien deze ontbreken- aan de eisen die gesteld mogen worden voor een normaal gebruik en/of handelsdoeleinden.
2. Indien zichtbare gebreken worden geconstateerd, dan dient de afnemer deze binnen vijf dagen na aflevering schriftelijk en met een behoorlijke beschrijving van het gebrek aan Pieter Heykoop te melden. Niet-zichtbare gebreken dient de afnemer op voornoemde wijze binnen vijf dagen na ontdekking te melden.
3. Na het verstrijken van de bovengenoemde termijn wordt Pieter Heykoop geacht zijn verplichtingen correct te zijn nagekomen en wordt aangenomen dat de afnemer de zaken in goede orde heeft ontvangen, behoudens tegenbewijs van de afnemer. Gebreken geven aan de afnemer nimmer het recht zijn betalingen op te schorten.


Artikel 8. Betaling
Betaling dient te geschieden middels de betalingsmogelijkheid, welke de website Pieter Heykoop.nl biedt.


Artikel 9. Incassokosten
1. Is de afnemer in gebreke of in verzuim met het nakomen van één of meer van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van afnemer. In ieder geval is de afnemer verschuldigd 20% van de hoofdsom met een minimim van € 75,--. Indien Pieter Heykoop aantoont hogere kosten te hebben gemaakt, welke redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.
2. De afnemer is jegens Pieter Heykoop de door Pieter Heykoop gemaakte gerechtelijke kosten verschuldigd in alle instanties, tenzij deze onredelijk hoog zijn. Dit geldt alleen indien Pieter Heykoop en de afnemer met betrekking tot een overeenkomst waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn een gerechtelijke procedure voeren en een rechterlijke uitspraak in kracht van gewijsde gaat waarbij de afnemer volledig of in overwegende mate in het ongelijk wordt gesteld.


Artikel 10. Intellectuele eigendomsrechten
1. Het is de afnemer uitdrukkelijk verboden alle door Pieter Heykoop geleverde producten, al dan niet met inschakeling van derden, te verveelvoudigen, openbaren, kopieren of te exploiteren, zulks behoudens uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de rechthebbende.
2. Het is de afnemer niet toegestaan om op de producten aangebrachte onderscheidingstekens (merken etc.) te verwijderen of te wijzigen.


Artikel 11. Eigendomsvoorbehoud
1. De door Pieter Heykoop geleverde zaken blijven het eigendom van Pieter Heykoop totdat de afnemer alle navolgende verplichtingen uit alle met Pieter Heykoop gesloten koopovereenkomsten
is nagekomen:
- de tegenprestatie(s) met betrekking tot geleverde of te leveren zaak/zaken zelf,
- eventuele vorderingen wegens niet-nakoming door de afnemer van (een) koopovereenkomst(en).
2. Door Pieter Heykoop afgeleverde zaken, die krachtens lid 1 onder het eigendomsvoorbehoud vallen, mogen slechts in het kader van een normale bedrijfsuitoefening worden doorverkocht. De
afnemer is niet bevoegd de zaken te verpanden, te verhuren, in gebruik te geven of anderszins te bezwaren.
3. Indien de afnemer zijn verplichtingen niet nakomt of er gegronde vrees bestaat dat hij zulks niet zal doen is Pieter Heykoop gerechtigd afgeleverde zaken waarop het in lid 1 bedoelde eigendomsvoorbehoud rust bij de afnemer of derden die de zaak voor de afnemer houden weg te halen of weg te doen halen. De afnemer is verplicht hiertoe alle medewerking te verschaffen op straffe van een boete van 10% van het door hem verschuldigde per dag.


Artikel 12. Retourgarantie
Pieter Heykoop aanvaardt teruggezonden producten slechts binnen een termijn van 14 dagen na ontvangst indien en voorzover hij met deze terugzending van tevoren schriftelijk, per fax of per e-mail
akkoord is gegaan en alsdan slechts wanneer deze producten zijn afgeleverd in de originele verpakking en in de staat waarin Pieter Heykoop de producten aan de afnemer heeft geleverd.


Artikel 13. Garantie
1. De afnemer kan in ieder geval geen beroep doen op de garantiebepalingen:
- indien de fouten geheel of gedeeltelijk zijn ingetreden als gevolg van onjuist, onzorgvuldig of ondeskundig gebruik;
- indien de afnemer de zaken op andere wijze onachtzaam heeft behandeld dat het risico naar verkeersopvattingen voor zijn rekening behoort te komen.
2. Indien de in lid 1 genoemde garantie van toepassing is en de zaak een gebrek vertoont is Pieter Heykoop verplicht binnen een week nadat de afnemer hem het gebrek schriftelijk, per fax of per email
heeft gemeld een nieuw exemplaar van de door hem geleverde zaak te leveren.


Artikel 14. Aansprakelijkheid
1. Voor gebreken in geleverde zaken geldt de garantie zoals omschreven in artikel 13 van deze voorwaarden.
2. De aansprakelijkheid van Pieter Heykoop is beperkt tot het bedrag van de factuur van de geleverde zaak.


Artikel 15. Geschilbeslechting
1. Op iedere overeenkomst tussen Pieter Heykoop en afnemer is Nederlands recht van toepassing.


Artikel 16. Wijziging van de voorwaarden
Pieter Heykoop is bevoegd wijzigingen in deze voorwaarden aan te brengen. Deze wijzigingen treden in werking op het aangekondigde tijdstip van inwerkingtreden. Pieter Heykoop zal de gewijzigde
voorwaarden tijdig op zijn website publiceren. Indien geen tijdstip van inwerkingtreden is medegedeeld treden wijzigingen jegens de afnemer in werking zodra hem de wijziging is medegedeeld.


Download hier het formulier voor herroeping

Aanvullende bepalingen algemene voorwaarden in verband met herroepingsrecht en het terugbetaalbeleid.

Herroepingsrecht

Bij producten:

  1. De consument kan een overeenkomst met betrekking tot de aankoop van een product gedurende een bedenktijd van minimaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
  2. De in lid 1 genoemde bedenktijd gaat in op de dag nadat de consument, of een vooraf door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het product heeft ontvangen, of:
  3. als de consument in eenzelfde bestelling meerdere producten heeft besteld: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het laatste product heeft ontvangen. De ondernemer mag, mits hij de consument hier voorafgaand aan het bestelproces op duidelijke wijze over heeft geïnformeerd, een bestelling van meerdere producten met een verschillende levertijd weigeren.
  4. als de levering van een product bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen;
  5. bij overeenkomsten voor regelmatige levering van producten gedurende een bepaalde periode: de dag waarop de consument, of een door hem aangewezen derde, het eerste product heeft ontvangen.

Bij diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd:

  1. De consument kan een dienstenovereenkomst en een overeenkomst voor levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd gedurende minimaal 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. De ondernemer mag de consument vragen naar de reden van herroeping, maar deze niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.
  2. De in lid 3 genoemde bedenktijd gaat in op de dag die volgt op het sluiten van de overeenkomst.

Verlengde bedenktijd voor producten, diensten en digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd bij niet informeren over herroepingsrecht:

  1. Indien de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht of het modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, loopt de bedenktijd af twaalf maanden na het einde van de oorspronkelijke, overeenkomstig de vorige leden van dit artikel vastgestelde bedenktijd.
  2. Indien de ondernemer de in het voorgaande lid bedoelde informatie aan de consument heeft verstrekt binnen twaalf maanden na de ingangsdatum van de oorspronkelijke bedenktijd, verstrijkt de bedenktijd 14 dagen na de dag waarop de consument die informatie heeft ontvangen.

Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan

  1. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, meldt hij dit binnen de bedenktermijn door middel van het modelformulier voor herroeping of op andere ondubbelzinnige wijze aan de ondernemer.
  2. Zo snel mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de dag volgend op de in lid 1 bedoelde melding, zendt de consument het product terug, of overhandigt hij dit aan (een gemachtigde van) de ondernemer. Dit hoeft niet als de ondernemer heeft aangeboden het product zelf af te halen. De consument heeft de terugzendtermijn in elk geval in acht genomen als hij het product terugzendt voordat de bedenktijd is verstreken.
  3. De consument zendt het product terug met alle geleverde toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk in originele staat en verpakking, en conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
  4. Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de consument.
  5. De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het product. Als de ondernemer niet heeft gemeld dat de consument deze kosten moet dragen of als de ondernemer aangeeft de kosten zelf te dragen, hoeft de consument de kosten voor terugzending niet te dragen.
  6. Indien de consument herroept na eerst uitdrukkelijk te hebben verzocht dat de verrichting van de dienst of de levering van gas, water of elektriciteit die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of bepaalde hoeveelheid aanvangt tijdens de bedenktijd, is de consument de ondernemer een bedrag verschuldigd dat evenredig is aan dat gedeelte van de verbintenis dat door de ondernemer is nagekomen op het moment van herroeping, vergeleken met de volledige nakoming van de verbintenis.
  7. De consument draagt geen kosten voor de uitvoering van diensten of de levering van water, gas of elektriciteit, die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of hoeveelheid, of tot levering van stadsverwarming, indien:
  8. de ondernemer de consument de wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht, de kostenvergoeding bij herroeping of het modelformulier voor herroeping niet heeft verstrekt, of;
  9. de consument niet uitdrukkelijk om de aanvang van de uitvoering van de dienst of levering van gas, water, elektriciteit of stadsverwarming tijdens de bedenktijd heeft verzocht.
  10. De consument draagt geen kosten voor de volledige of gedeeltelijke levering van niet op een materiële drager geleverde digitale inhoud, indien:
  11. hij voorafgaand aan de levering ervan niet uitdrukkelijk heeft ingestemd met het beginnen van de nakoming van de overeenkomst voor het einde van de bedenktijd;
  12. hij niet heeft erkend zijn herroepingsrecht te verliezen bij het verlenen van zijn toestemming; of
  13. de ondernemer heeft nagelaten deze verklaring van de consument te bevestigen.
  14. Als de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, worden alle aanvullende overeenkomsten van rechtswege ontbonden.

Uitsluiting herroepingsrecht

De ondernemer kan de navolgende producten en diensten uitsluiten van het herroepingsrecht, maar alleen als de ondernemer dit duidelijk bij het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld:

  1. Producten of diensten waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft en die zich binnen de herroepingstermijn kunnen voordoen;
  2. Overeenkomsten die gesloten zijn tijdens een openbare veiling. Onder een openbare veiling wordt verstaan een verkoopmethode waarbij producten, digitale inhoud en/of diensten door de ondernemer worden aangeboden aan de consument die persoonlijk aanwezig is of de mogelijkheid krijgt persoonlijk aanwezig te zijn op de veiling, onder leiding van een veilingmeester, en waarbij de succesvolle bieder verplicht is de producten, digitale inhoud en/of diensten af te nemen;
  3. Dienstenovereenkomsten, na volledige uitvoering van de dienst, maar alleen als:
  4. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
  5. de consument heeft verklaard dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra de ondernemer de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd;
  6. Pakketreizen als bedoeld in artikel 7:500 BW en overeenkomsten van personenvervoer;
  7. Dienstenovereenkomsten voor terbeschikkingstelling van accommodatie, als in de overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien en anders dan voor woondoeleinden, goederenvervoer, autoverhuurdiensten en catering;
  8. Overeenkomsten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, als in de overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering daarvan is voorzien;
  9. Volgens specificaties van de consument vervaardigde producten, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;
  10. Producten die snel bederven of een beperkte houdbaarheid hebben;
  11. Verzegelde producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggezonden en waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
  12. Producten die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere producten;
  13. Alcoholische dranken waarvan de prijs is overeengekomen bij het sluiten van de overeenkomst, maar waarvan de levering slechts kan plaatsvinden na 30 dagen, en waarvan de werkelijke waarde afhankelijk is van schommelingen van de markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;
  14. Verzegelde audio-, video-opnamen en computerprogrammatuur, waarvan de verzegeling na levering is verbroken;
  15. Kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van abonnementen hierop;
  16. De levering van digitale inhoud anders dan op een materiële drager, maar alleen als:
  17. de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
  18. de consument heeft verklaard dat hij hiermee zijn herroepingsrecht verliest.

Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping / terugbetaalbeleid

  1. Als de ondernemer de melding van herroeping door de consument op elektronische wijze mogelijk maakt, stuurt hij na ontvangst van deze melding onverwijld een ontvangstbevestiging.
  2. De ondernemer vergoedt alle betalingen van de consument, inclusief eventuele leveringskosten door de ondernemer in rekening gebracht voor het geretourneerde product, onverwijld doch binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de consument hem de herroeping meldt. Tenzij de ondernemer aanbiedt het product zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen tot hij het product heeft ontvangen of tot de consument aantoont dat hij het product heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt.
  3. De ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de consument heeft gebruikt, tenzij de consument instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de consument.
  4. Als de consument heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft de ondernemer de bijkomende kosten voor de duurdere methode niet terug te betalen.